Stel: je haalt een klant binnen. Champagne! Het is een grote klus, dus je gaat vol met vertrouwen lekker aan de slag. De overeenkomst is inmiddels ondertekend en alles lijkt de goede kant op te gaan. Plotseling komt je klant in geldproblemen en wil onder de betaling uitkomen. Hij levert jou expres niet de input die je nodig hebt om de opdracht te voltooien en de factuur te sturen. Wat nu? Je hebt inmiddels al aardig wat uren geïnvesteerd en nakoming wordt je op die manier onmogelijk gemaakt.
Als ondernemer heb je ongetwijfeld wel eens van een soortgelijke situatie gehoord. Je kan geen kant meer op en loopt het risico je volledige investering kwijt te raken. Is dit te voorkomen? Jazeker, met behulp van de kleine lettertjes, beter bekend als de algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden kunnen een cruciale rol spelen in de uitvoering van een overeenkomst. Waar de overeenkomst meestal betrekking heeft op de commerciële kern, regelen de algemene voorwaarden juist de rest.
Denk hierbij aan het ontstaan en (onverwachts) beëindigen van de overeenkomst, de eventuele vergoedingen, jouw aansprakelijkheid of intellectuele eigendomsrechten die gedurende de opdracht ontstaan. Regel je niets, dan loop je het risico met de gebakken peren te blijven zitten. De schade bij een grote mislukte klus, kan al snel erg hoog oplopen. Bovendien zou het jammer zijn als de opdrachtgever er vandoor gaat met jouw intellectuele eigendom. Stel nou dat jouw fabrikant of leverancier fouten maakt? Ben jij dan aansprakelijk? Dit soort situaties kan je beter van te voren gewoon goed geregeld hebben.
Dit doe je door het opstellen van je eigen algemene voorwaarden. Belangrijk daarbij is om goed na te denken over de mogelijke valkuilen en de gevolgen daarvan, die je kan tegenkomen tijdens het uitvoeren van de overeenkomst. Op die manier kom je minder snel voor verrassingen te staan.