Antwoord: je mag een bestaande klant altijd mailen met informatie over producten of diensten die soortgelijk zijn aan de producten of diensten die deze klant eerder bij je heeft afgenomen. Je hebt daar dus geen toestemming (opt-in) voor nodig, op voorwaarde dat je die persoon bij het verkrijgen van de contactgegevens een opt-out hebt geboden. Ook moet je dan bij elke mailing met soortgelijke producten of diensten opnieuw die opt-out bieden.
Wil je iemand kunnen mailen met informatie over niet-soortgelijke producten of diensten, dan heb je altijd een opt-in nodig.
Voorbeeld 1
Een klant plaatst een bestelling. Je zet de volgende tekst achter een aanvinkhokje, dat vooraf niet aangevinkt is:
Ik wil geen informatie ontvangen over soortgelijke producten of diensten.
Tenzij deze klant het vinkje zelf aanzet, mag je deze klant dus mailen met informatie over soortgelijke producten of diensten. Het is immers een bestaande klant, die (nog) geen gebruik heeft gemaakt van de opt-out mogelijkheid die je wel geboden hebt.
Voorbeeld 2
Je hebt een verzameling e-mailadressen van mensen die af en toe op je site komen, maar die nooit een product of dienst van je hebben afgenomen. Als je deze mensen een nieuwsbrief wil sturen, moet je eerst toestemming (opt-in) van ze hebben. Op je site biedt je de mogelijkheid om je in te schrijven voor je nieuwsbrief. Je gebruikt daarvoor de volgende tekst:
Ik wil graag de nieuwsbrief van [naam bedrijf] ontvangen. Stuur mij de nieuwsbrief op: [invullen e-mailadres].
Iedereen die zich op deze manier inschrijft, mag je mailen met je nieuwsbrief.