Antwoord
Ongevraagd een mail sturen aan een lead zonder dat daar toestemming voor gegeven is mag niet.
uitleg
Veel klanten benaderen ons met de vraag of ze een bestaande database waar ook contacten in staan zonder opt-in mogen blijven mailen nu dat de AVG van kracht gaat.
In het kort komt het erop neer dat je een nieuw contact altijd een opt-in moet aanbieden en dat je hem pas na zijn toestemming mailings mag sturen, anders loop je kans op een boete. Heb je die toestemming gekregen of is het een bestaande klant, dan ben je verplicht om bij elke mailing een mogelijkheid tot opt-out te geven.
De meningen zijn verdeeld of je een database met gegevens mag aanleggen en bijhouden die je van bijvoorbeeld LinkedIn of websites van bedrijven haalt. Wij denken van wel, maar we kennen ook juristen die vinden van niet. De wet is daar niet helemaal duidelijk over. Wij vinden dat je als ondernemer een commercieel gerechtvaardigd belang hebt om een lead database op te bouwen. Om vervolgens die leads ongevraagd te benaderen geldt wel weer het opt-in regime.’ Met andere woorden: ongevraagd een mail sturen aan een lead zonder dat daar toestemming voor gegeven is mag niet.